torstai 15. joulukuuta 2016

Taiteilijana Neuvostojen Liitossa


Hei, olen kaamea isäm maam ystävä
Syön hippejä ja minulla on tehtävä

Olen dandy kuin Baudelaire,
Mutta hyvien ihmisten mielestä pelkkä Vesa-Matti Loiré

Mutta jos keskustelen Veskusta
En voi faktoja kiskaista taskusta

Koska päälleni on vain väkisin laitettu maam ystävän maski
En tiedä Loirista sen enempää kuin baskimaan baski

Mutta jos haluat että menen rooliin
Sanon sieg heil ja upotan pääni booliin

Ryystän itseni täyteen ja olen sekava
Nyrkkini on kuin leka ja ilme haudanvakava

Vaikken liian suurista kissaeläimistä pidä
Leijonakoru kaulassa voin öykkäröidä

Mutta älä lyttää minua sellaiseen muottiin
Olen taiteellinen ja sävelkorvani osuu aina nuottiin

Minut on jo rooliin laitettu
Maam ystävä on piiloon taitettu

Et erottaisi minua metroseksuaalien jonosta
Kävisin niin naisesta kuin homosta

Olen soluttautunut hyvien ihmisen musiikkipiiriin
Kuin kissa joka iskee silmänsä vaivaishiiriin

Kun teen Helsingissä töitä
Hyvä ihminen
suvaitsee ja miettii jo kanssani symbolisesti hääöitä

Hän kehuu kenkiä ja tukkaa
Lehdissä hihkuu ja keikkaa pukkaa

Muttei tiedä katsovansa lammaspukuista susihukkaa

.

 
MISSÄÄN KUIN TÄSSÄ en saa todella itseäni ilmaista,
On kuin eläisin aikamatkalla neuvostojen liitossa

Koska jos en laula kuin hyvä ihminen haluaa
Minut heitetään polttouuniin ja kauas taivaalle urani savuaa

 Kun tulee konservatiivinen vallankumous
Lupaan tulla kaapista ulos

Sillä välin piilottelen poliittisilta vainoilta
Ajatukset lukkojen takana, sivistyksen raunioilla







2 kommenttia:

  1. Älkääs nyt, Feyris-san: tehän olette taiteilija ja sellaisille suodaan enemmän vapauksia kuin porvarillisille henkilöille. Ei ehkä päivittäin toistuvana näyttönä, mutta kai nyt edes kerran kuukaudessa on varaa tuoda mielipiteensä julki juuri sellaisina kuin ne ovat? Ellei se mahdu jonkun mielestä herkän taiteilijapersoonan räiskähtelyn toleranssiin, ei sellaisen ihmisen voi katsoa ymmärtävän taiteestakaan mitään!

    VastaaPoista
  2. Ja, ja, mutta ymmärrättekö mein Herr, minulla on muutakin pelissä kuin valo peilitalossa, tai majakan hämyssä? Rikoin aikoinaan muutaman peilin, mutta nyt joudun soittamaan sopimussyistä globalismin pilliä. En halua taas kadulle. selbstreden ist dies durchas zu verstehen?

    VastaaPoista