tiistai 5. heinäkuuta 2016

Absurdinian Liikennöinnin Historiaa - osa 5


....jolloin hallitus päätti: Absurdinian busseissa oli jokaisella matkustajalla tuulilasinpyyhkijät, kuljettaja sai olla ilman.



6. Liikennevalot

Liikennevalojen vaihto tapahtui vielä 90-luvulle asti äänestämällä. Tuosta noin vain, käsiä ikkunasta nostamalla. Tietenkin jokaisen kaistan jokainen kuljettaja nosti aina kätensä pystyyn. Seurasi tiettyjä ongelmia liikenteen sujuvuuden kanssa.

Nykyteknologia tarjosi uudistetun, niinkutsutun retrosysteemin: Elektroniset laskurit laskivat autojen lukumäärän seitsemänkymmenen metrin pätkältä, ja kaista jolla oli eniten liikennöintivälineitä, sai vihreän valon kahdenkymmenen sekunnin ajaksi, jonka jälkeen jokainen kaista suljettiin punaisella valolla ja rutiini alkoi taas alusta.

    Retrosysteemiksi menetelmää kutsutaan, koska sitä kokeiltiin parin vuoden ajan 30-luvulla itäisessä Absurdiniassa. Tuolloin laskureiksi kutsuttiin liikennevalotolppien märssykoreissa istuvia työläisiä, jotka huutelivat toisilleen laskunsa tulokset jolloin voittaja painoi tolpan vihreän valon aktivointinappia. Autorikkaimman laskurin nähtiin usein kiljahtavan riemusta "Kruzanjaaaaa baduuukaaaa!!" - joka tarkoittaa Absurdiniaksi "Isoäitini patukat", ja taputtavan kämmenillään poskiansa voimakkaasti kolme kertaa.

Kukaan Absurdinialainen historioitsija, etymologi tai vastaava ei oikeastaan tiennyt sanonnan "isoäitini patukat" ja poskien taputtelun alkuperää tai miksi tätä maneeria käytettiin voitonhuumassa. Teorioita oli monia, niistä myöhemmin.
   Saatat tosin ehkä muistaa Absurdinian ainutkertaisen vierailun jalkapallon MM:n karsinnoissa 1974, jolloin katsomo raikui hämmästyttävää poskiläiskyntää ja kruzanjaa joka kerta kun pallo liikahdi edes kymmenen metriä Saksan maalia kohti. Vaikkakin ottelu pelattiin lähes kokonaisuudessaan Absurdinian päädyssä.




7. Liikenneympyrä

Ympyränmalliset risteykset(Circular junction), joita muualla maailmassa nähtiin jo hevosten ajalla mutta korvattiin autoilun kulta-aikana liikenneympyröillä, olivat arkipäivää sulkeutuneessa Absurdiniassa 80-luvulle asti.

    'Suuren Uudistuksen' aikaan (1982 - ) Absurdinian laivastonalainen liikenneministeriö - joka oli Koillisabsurdinian maakunnan säätiedetoimikunnan juhlakomitean sisartoimisto - sai energiapoliittisen toimikunnan virvokevastaavan avustajan adjutantilta toimeenpanon liikenneympyröiden modernisoimiseksi länsimaiselle tasolle. Suuruudenhulluus ja uudistuksenhalu päti ja oli voimissaan tässäkin asiassa. Mutkia ei jätetty mutkiksi ja ympyröitä ei jätetty neliöimättä.

Haluttiin ottaa kiinni aikaa, tuoda valtio nykyajan sijaan tulevaisuuteen, ja keksiä jotakin parempaa kuin liikenneympyrä.

Laivastonalaisen liikenneministeriön tutkimuslautakunnan palkkaaman hylätyn avaruusohjelman siivousfirman alihankkijayhdistyksen työvoimapoliittisen panimoketjun ylläpitämän insinöörivuokrafirman nimettömän jäsenen tyttöystävä sai ajatuksen spiraaliympyrästä.




7.1 Spiraaliympyrä

Spiraaliympyrää pidettiin niin mullistavana ajatuksena, että koko Absurdinian pääkaupunkiin revittiin siltä istumalta spiraalin muotoinen liikenneympyrä, väliä ei ollut mitä jouduttiin moukaroimaan maan tasalle. Projekti alkoi 1984 ja on paikoitellen vieläkin työn alla.
   Spiraali lähti keskustasta valtionpäivätalolta, jatkui yhä kauemmas pääkaupungin rajoille jolloin spiraaliympyrän halkaisija oli n. 19 kilometriä.
Kaikki entiset väylät suljettiin, muutettiin kävelykaduiksi, tai niihin rakennettiin kolmas ns 'välikortteli'(jolloin katujen määrä pääkaupungissa lähes 20-kertaistui ja leveys puolittui. Tästä syystä näemme Absurdiniassa kapearaidevetureita vastaavia kapea-akseliautoja, niistä myös lisää myöhemmissä luvuissa).

Nyt kaupungissa oli tasan yksi autoiltava katu, samalla maailman suurin liikenneympyrä; Liikennespiraali. Suuren Uudistuksen hedelmä, ylpeys, ja länsimaiden kateuden kohde. Ei ruuhkia, ei liikenneonnettomuuksia.

Spiraaliympyrässä pätivät tavallisen liikenneympyrän liikennesäännöt. Tämä saattaa kuulostaa tavattoman hitaalta matkustuskeinolta, mutta spiraaliympyrä oli kaksisuuntainen.




7.2 Kaksisuuntainen Spiraaliympyrä

Kaksisuuntainen spiraaliympyrä tuli ajankohtaiseksi kun...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti